Poniższe informacje publikowane są przez Schindler Polska sp. z o.o. (dalej: "Schindler Polska" lub "Spółka") w związku z obowiązkiem sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, o którym mowa w art. 27c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
I. Informacje ogólne
Schindler Polska jest podmiotem z branży budowlanej, który odpowiedzialny jest za sprzedaż urządzeń i części zamiennych wraz z montażem, a także za serwis (konserwację) i remont urządzeń na polskim rynku.
Do zakresu działalności gospodarczej prowadzonej przez Schindler Polska należy:
Schindler Polska posiada zdywersyfikowany portfel klientów, do których należą m.in. deweloperzy mieszkaniowi, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, deweloperzy komercyjni (galerie handlowe, biurowce), indywidualni właściciele domów, firmy budowlane czy właściciele obiektów użyteczności publicznej, takich jak szpitale, dworce, stacje metra.
Spółka działa w ramach międzynarodowej grupy kapitałowej założonej w 1874 r. w Szwajcarii specjalizującej się w produkcji oraz sprzedaży dźwigów (tj. wind), schodów ruchomych oraz usług związanych z utrzymaniem tych urządzeń (dalej: "Grupa Schindler").
Grupa Schindler prowadzi obecnie działalność na terytorium ponad 100 państw, w tym poprzez oddziały lub przedstawicielstwa. Ostanie lata to bardzo szybki rozwój Grupy Schindler, która umocniła swoją pozycję w regionie Zatoki Perskiej oraz zdobyła przełomowe projekty m.in. w Turcji, Hiszpanii czy we Włoszech. Poprzez nabywanie istniejących podmiotów i tworzenie nowych, Grupa Schindler zdobyła dostęp do nowych rynków w Ameryce, na Bliskim Wschodzie oraz w regionie Azji i Pacyfiku. Ponadto, Grupa Schindler umocniła swoją obecność na kontynencie europejskim. Warto przy tym podkreślić, że wyjściowy wizerunek Grupy Schindler jako firmy inżynierskiej produkującej dźwigi osobowe i towarowe, schody i chodniki ruchome został zastąpiony wizją firmy produkcyjnej oraz serwisowej – rzetelnej, bezproblemowej i świadczącej usługi serwisowe po cenach rynkowych oraz zapewniającej i utrzymującej mobilność w każdym obsługiwanym segmencie rynku.
Przez cały okres swojej działalności, Grupa Schindler utrzymuje czołową pozycję nie tylko w sprzedaży nowych dźwigów osobowych i towarowych, schodów i chodników ruchomych, ale także w ich późniejszym serwisowaniu. Utrzymanie konkurencyjności na rynku było możliwe m.in. dzięki dokonaniu znacznych inwestycji w rozwój oraz digitalizację procesu serwisowania, jak również modernizację struktur, produktów i procesów.
II. Informacja o stosowanych procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie
W ramach realizowanej strategii podatkowej Schindler Polska dokłada wszelkich starań, aby wszystkie obowiązki wynikające z przepisów prawa były wypełniane w sposób prawidłowy i terminowy. Do najistotniejszych procesów oraz procedur wdrożonych i stosowanych przez Spółkę należy zaliczyć:
a) wewnętrzne procedury mające na celu prawidłowe wywiązywanie się przez Spółkę ze zobowiązań podatkowych oraz terminowe sporządzanie deklaracji i informacji podatkowych, w szczególności:
b) prowadzenie spraw z obszaru finansowo-podatkowego przez wykwalifikowany zespół osób według kryterium wiedzy, kompetencji i doświadczenia;
c) nadzór nad obszarem finansowo-podatkowym przez osoby pełniące funkcje Menedżera Działu Księgowości i Administracji oraz Dyrektora Finansowego;
d) nadzór nad wypełnianiem obowiązków przez pracowników innych jednostek biznesowych, których działalność wpływa na prawidłowy i terminowy przebieg procesu regulowania przez Spółkę zobowiązań podatkowych, przez osoby pełniące funkcje kierownicze w tych jednostkach;
e) funkcjonowanie systemu szkoleń mającego na celu uświadamianie i poszerzanie wiedzy o obowiązkach wynikających z przepisów prawa podatkowego dla pracowników wszystkich jednostek Spółek, w szczególności jednostek biznesowych, których działalność wpływa na prawidłowy i terminowy przebieg procesu regulowania przez Spółkę zobowiązań podatkowych;
f) proces konsultowania z zewnętrznymi doradcami podatkowymi kwestii o wysokim stopniu skomplikowania;
g) proces stałego monitorowania zmian przepisów podatkowych przez Menedżera Działu Księgowości i Administracji oraz Kierownika Zespołu Księgowości;
h) proces występowania z wnioskami o indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego lub wiążące informacje stawkowe w kwestiach istotnych z punktu widzenia Spółki.
Schindler Polska prowadzi swoją działalność gospodarczą zgodnie z Kodeksem Etyki Biznesowej Schindler. Kodeks ten zobowiązuje Spółkę do przestrzegania wszystkich obowiązujących przepisów prawa i innych regulacji. W prowadzonej działalności Spółka dąży do maksymalnego zminimalizowania ryzyka podatkowego. Jednak pomimo podejmowanych przez Schindler Polska działań w celu zapewnienia, aby wszelkie rozliczenia podatkowe Spółki były dokonywane zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zachowania w tym zakresie należytej staranności, Spółka nie może całkowicie wykluczyć sytuacji mogących rodzić ryzyka podatkowe. Taki stan rzeczy spowodowany jest dużą dynamiką zmian przepisów prawa podatkowego oraz praktyki jego stosowania.
III. Informacje o stosowanych przez Spółkę dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej
Schindler Polska nie przystąpiła do programu współdziałania na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa. Spółka dokłada jednak wszelkich starań, aby rzetelnie i terminowo odpowiadać na wszelkie wezwania, pytania czy prośby organów podatkowych.
IV. Informacje o realizacji przez Spółkę obowiązków podatkowych w Polsce wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych
Schindler Polska jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka deklaruje i odprowadza w Polsce podatek dochodowy od osób prawnych. W ramach prowadzonej działalności Spółka występuje w charakterze płatnika w odniesieniu do zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych pobieranego u źródła oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Spółka realizuje również obowiązki podatkowe w podatku od towarów i usług, przy czym Spółka rozlicza się także z innych podatków i opłat w Polsce w sytuacji, gdy na mocy obowiązujących przepisów jest do tego zobowiązana.
Spółka dokłada wszelkich starań, aby jej rozliczenia podatkowe były zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. W szczególności, Spółka terminowo wywiązuje się ze zobowiązań podatkowych kalkulowanych zgodnie z przepisami prawa oraz realizuje obowiązki w zakresie składania wymaganych deklaracji i informacji podatkowych. Spółka niezwłocznie dokonuje również odpowiednich korekt złożonych deklaracji, informacji, gdy zaistnieje taka konieczność.
W roku podatkowym 2023 Spółka wypełniła obowiązki podatkowe jako podatnik w zakresie następujących podatków:
W roku podatkowym 2023 Spółka wypełniła obowiązki podatkowe jako płatnik w zakresie następujących podatków:
Ponadto, Spółka w sposób ciągły monitoruje zdarzenia pod kątem ewentualnego obowiązku zgłoszenia schematu podatkowego. W celu rzetelnego i terminowego wywiązywania się przez Spółkę z obowiązków w zakresie przekazywania informacji o zdarzeniach do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej wypełniających definicję schematu podatkowego, w Spółce wdrożona została wewnętrzna procedura, a zadania w zakresie identyfikacji zdarzeń mogących wypełniać definicję schematu podatkowego zostały powierzone wykwalifikowanemu personelowi. W razie wątpliwości Spółka konsultuje z zewnętrznymi firmami doradczymi zagadnienia objęte raportowaniem schematów podatkowych.
W 2023 r. Spółka przekazała do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej jedną (1) informację o schemacie podatkowym na formularzu MDR-1, która dotyczyła podatku dochodowego od osób prawnych oraz jedną (1) informację o zastosowaniu schematu podatkowego na formularzu MDR-3, która dotyczyła podatku dochodowego od osób prawnych.
V. Informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, w tym podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej
Poniżej przedstawiono transakcje z podmiotami powiązanymi, o których mowa w art. 11a ust. 4 ustawy CIT, których wartość na podstawie danych z zatwierdzonego sprawozdania finansowego Schindler Polska za 2023r. przekracza 5% sumy bilansowej aktywów:
a) Zakup urządzeń i części zamiennych
Przedmiotem transakcji jest zakup przez Spółkę urządzeń i części zamiennych od podmiotów powiązanych z Grupy Schindler (niebędącymi rezydentami podatkowymi w Polsce). Spółka nabywa od podmiotów powiązanych z Grupy Schindler przede wszystkim urządzenia transportu bliskiego (np. dźwigi osobowe i towarowe, schody i chodniki ruchome) oraz odpowiednie części zamienne i serwisowe w celu oferowania na rynku polskim szerokiej gamy usług i produktów znajdujących się w portfolio Grupy Schindler.
b) Zakup licencji na korzystanie z praw do własności intelektualnej
Transakcja dotyczy zakupu przez Spółkę licencji na korzystanie z praw własności intelektualnej Grupy Schindler od podmiotu powiązanego ze Spółką (niebędącego rezydentem podatkowym w Polsce). Nabywana licencja dotyczy następujących rodzajów własności intelektualnej:
c) Otrzymanie pożyczki odnawialnej
Transakcja dotyczy uzyskania przez Spółkę finansowania w formie pożyczki udzielonej przez jeden z podmiotów powiązanych ze Spółką (niebędący rezydentem podatkowym w Polsce) na cele prowadzonej działalności operacyjnej.
d) Otrzymanie gwarancji
Transakcja dotyczy otrzymania przez Spółkę gwarancji bankowej od jednego z podmiotów powiązanych ze Spółką (niebędącego rezydentem podatkowym w Polsce). Z uwagi na fakt, że projekty realizowane przez Spółkę dotyczą znacznych wartości, praktyką rynkową, jest zapewnienie kontrahentom gwarancji bankowej płatności dotyczących zwrotu zaliczki, dobrego wykonania usługi, czy rękojmi. W celu uzyskania gwarancji bankowej Spółka była zobowiązana przedstawić dodatkowe zabezpieczenie. Zabezpieczeniem w tym przypadku była gwarancja udzielona Spółce przez jeden z podmiotów powiązanych ze Spółką.
VI. Informacje o planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT
Schindler Polska nie podejmowała i nie planuje działań restrukturyzacyjnych.
VII. Informacje o złożonych wnioskach o wydanie ogólnej interpretacji podatkowej, interpretacji przepisów prawa podatkowego, wiążącej informacji stawkowej, wiążącej informacji akcyzowej
W 2023 r. Schindler Polska nie składała wniosku o wydanie:
a) ogólnej interpretacji prawa podatkowego,
b) interpretacji przepisów prawa podatkowego,
c) wiążącej informacji stawkowej,
d) wiążącej informacji akcyzowej.
VIII. Informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej
Schindler Polska nie dokonuje rozliczeń z podmiotami mającymi siedzibę na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, jak również nie dokonuje rozliczeń podatkowych na tych terytoriach lub w takich krajach.